De gemeente was nieuwsgierig naar uw mening over hondenvoorzieningen in Barendrecht. Daarom stond er in februari ruim twee weken lang een vragenlijst online. Deze werd 1483 keer ingevuld, zowel door inwoners met als zonder hond. Wij zijn blij met de vele reacties en nemen de resultaten mee bij het maken van ons nieuwe hondenbeleid. Goede voorzieningen en een effectieve aanpak van overlast door hondenpoep staan hierbij voorop.
Uit het onderzoek blijkt dat 83 procent van de respondenten losloop-gebieden voor honden belangrijk of heel erg belangrijk vindt. Ook geeft twee derde aan dat voorzieningen ontbreken of beter kunnen. Naast losloopgebieden worden afvalbak- ken, hekken en (meer) groene zo- nes regelmatig genoemd. Honden- poep is de meest genoemde vorm van overlast, op gepaste afstand gevolgd door loslopende en blaffende honden.
Vervolgstappen
De resultaten van de vragenlijst gebruiken wij voor het maken van een concept hondenkaart. Hierop schetsen we mogelijke oplossingen om de voorzieningen op al bestaande locaties te verbeteren en op andere plekken aan te leggen. Naar verwachting eind juni leggen wij dit concept voor aan inwoners. De hondenkaart publiceren wij online, maar komt ook bij de balie van het gemeentehuis te liggen. Hou voor de exacte data de gemeentekrant en onze social mediakanalen in de gaten. Aan de hand van de opmerkingen die we krijgen op het concept, willen wij eind september tot een definitieve versie van de hondenkaart komen. Het streven is om inwoners vervolgens in november te informeren over het nieuwe beleid.
Door: Afdeling communicatie gemeente Barendrecht